Der er intet hold i antagelsen om, at hvis vi bare får en masse elbiler ud på vejene, SÅ løser vi CO2 belastningen fra privatbilismen.
Kun 0,3 % af bilparken er i dag elektrisk, og de er understøttet massivt med offentlige tilskud, egne parkeringspladser, lavere skat etc. Faktisk modtager den rigeste fjerdedel af befolkningen disse subsidier, selv om de faktisk har råd til at betale for deres dyre legetøj selv.
90 % af elbilejerne har allerede en almindelig bil, men bruger elbilen til at få sig et miljøvenligt image, når man kører på strøm efter rundstykker om søndagen. Elbiler kører i gennemsnit kun 11,200 km/år i modsætning til almindelige biler, der i snit lægger 16.400 km bag sig årligt.
Kun når elbilen har kørt 60.000 km på global gennemsnitsstrøm har den “betalt” sin CO2 gæld tilbage, der stammer fra produktionen, ikke mindst af batterierne. Det vil vare ca 5 år, i snit.
Og selv hvis antallet af elbiler om ti år kommer op på 130 millioner, vil det kun give en besparelse på 0,4% af udledningerne af klimagasser globalt. Direktøren for IEA, International energy Agency, Fatih Brion udtaler:
Hvis du tror, at elbiler kan løse klimakrisen, så tager du grundigt fejl
Bjørn Lomborg har fundet tal, der viser, at som det er i øjeblikket, dræber elbilerne mange flere mennesker med luftforurening end almindelige biler:
Og overraskende betyder flere elektriske biler ofte mere luftforurening. I Kina, som er verdens førende marked for elbiler, afslører en undersøgelse, at fordi Kinas kulkraftværker er så beskidte, forværrer elbiler den lokale luft: i Shanghai ville forurening fra yderligere en million elektriske køretøjer dræbe næsten tre gange så mange mennesker årligt som en ekstra million benzin-drevne biler.