I Snogebæk fik en familie ikke flæskesteg til juleaften. Den var købt i god tid men stank så fælt, da pakken blev åbnet, at den hverken kom i ovnen eller på julebordet. Det er naturligvis slemt, men ikke ubærligt. Dagli’ Brugsen i Snogebæk havde modtaget det fordærvede svinekød den 20. december fra en international kødgrossist i Hasselager, der hedder Hilton Foods. Både de, Coop og Fødevarestyrelsen blev underrettet hurtigt, ikke mindst fordi kødet kunne være farligt at indtage.
Fødevareforgiftninger fra fordærvet kød kan være livstruende, og der var givetvis flere rådne stege i omløb i Snogebæk og omegn. Ingen reagerede. Først henne i 2025 vågnede Fødevarestyrelsen op af sin Tornerosesøvn og ville ”aflægge butikken er besøg.” Medarbejderen oplyste også, at man ikke tilbagekalder farlige fødevarer på grundlag af en enkelt henvendelse. Man venter åbenbart lige og ser hvor mange der melder sig med maveproblemer, som jo også kan have andre årsager i juletiden. Det er langt fra sikkert, at syge mennesker mistænker en flæskesteg. Mange har nok bare kasseret den uden at gøre mere ved sagen. Så fødevarestyrelsen bruger altså de uheldige kunder fra Brugsen i Snogebæk som forsøgskaniner inden man kunne overveje at sende en advarsel ud, og da er det for sent. Stegene er helt fordøjede og borte, bortset fra dem, der er lagt i fryseren til senere brug.
Coops ”vareansvarlige” chef, Thomas Roland lukker øjnene hårdt i og skriver bl.a:
”Det er ikke vores opfattelse, at der ligger fordærvet kød derude.”
Hm. Men det gjorde der altså, indtil den blev solgt til en fast kunde i butikken. Roland skriver videre:
”Jeg vil umiddelbart vurdere det som en lokal opbevaringsfejl, måske som følge af en fejlprintet etiket.”
Etiketten har Brugsen altså helt selv udskrevet og stegen har kun været i butikken i to dage. Hvordan i alverden skulle den være opbevaret forkert. Den ligger jo i en kølemontre i butikken.
Coopchefen sender fra sin juleferie aben videre til ”kvalitetsafdelingen”, som heller ikke har reageret endnu.
Man skal ikke lade sig besnakke af den åleglatte brugsboss’ forblændende øregas. Der er tale om helt klassisk damage control.
Hvis læsere har oplevet lignende med kød fra Coops butikker vil jeg opfordre til at sende oplysningerne til fødevarestyrelsen via deres hjemmeside. Det er ganske enkelt.
Det er på tide at fødevaremyndighederne tager befolkningens helbred alvorligt i stedet for at bruge fløjlshandsker overfor erhvervslivet og kunderne som forsøgskaniner.