Offentliggjort 01.09.08 kl. 03:00
Svineproducenterne kender ingen grænser for, hvor store lidelser man vil udsætte søerne for, blot for at tjene at par kroner ekstra.
27/8 anklager JP i forsideartiklen de danske regler for transport af søer for, at »en betydelig del af søerne er blodige og forrevne, når de forlader samlestaldene, og nogle får så alvorlige benskader, at de må aflives.«
Faktum er, at svineproducenterne og vognmændene udnytter de danske regler til det yderste for at presse de sidste kroner ud af søerne.
Lovgivningskravet burde være, at søerne skal sendes til nærmeste slagteri, og al anstændighed burde tale for, at svineproducenterne øjeblikkeligt stoppede den grove mishandling af søerne ved at eksportere søerne til Tyskland via en samlestald.
Søer i elendig forfatning
Mishandlingen begynder allerede i de danske stalde. 174.000 søer (eller ca. 25 pct.) dør af bl.a. organdrejninger eller mavesår. Eller de må aflives bl.a. på grund af ledlidelser, problemer med klovene eller brækkede ben.
De søer, der overlever, bliver sendt til slagtning i en elendig forfatning. De kommer lige fra farestien med spændte yvere og mange med mælken drivende ned ad patterne. De er i elendig kondition efter at være fikseret i tre uger, og de kan dårligt løfte deres egen 230 kilo store vægt.
Hos et ukendt antal søer har man overset et skuldersår, der er helet op, og soen skal ud på den lange transport. Og under transporten er det ikke sjældent, at søerne dør, fordi kredsløbet kollapser.
Selv når søerne skal køres på det nærmeste slagteri, så presses de til det yderste.
Producenterne og vognmændene har ganske enkelt ingen moralske grænser. Den nye administrerende direktør i landbruget, Freddy Svane, vil arbejde for en bred accept af landbruget i samfundet. Mit råd er, at det ikke hjælper med skåltaler. Der skal radikale ændringer af adfærden til. For den måde, som man behandler søerne på, er rent ud sagt noget svineri.
Dyrenes Beskyttelse opfordrede i et brev 4/10 2005 justitsminister Lene Espersen til at stoppe omlæsningen af søer. Der er ikke sket noget siden. Oplysningerne i JP burde være anledningen til at stoppe lidelserne nu.
Producenterne og vognmændene har ganske enkelt ingen moralske grænser.