ForsideUncategorizedPesticid- og fosfor afgifterne går i landbrugets egne lommer

Pesticid- og fosfor afgifterne går i landbrugets egne lommer

-

Troede du, at pesticifafgifterne røg i statskassen? Så kan du godt tro om igen. I lighed med en række andre afgifter tilbageføres pengene til landbruget i form af tilskud til for eksempel rådgivning. Landbrugets rådgivningscenter i Skejby er for eksempel finansieret med bl.a. tilbageførte pesticidafgifter.

Se også her

Nedenfor eksepler plukket på nettet. Nogle er måske forældede:




2.5.4 Tilbageførsel af provenuet til landbruget 5 (3) Afgiften på mineralsk fosfor vurderes at give et provenu for 2005 på ca. 35 mio. DKK i 2005. Provenuet fra afgiften vil være faldende som følge af, at anvendelsen af mineralsk fosfor reduceres. (4) Provenuet tilbageføres til landbruget ved en reduktion af den amtskommunale grundskyld. Der er ingen juridisk binding mellem afgiften og tilbageførslen, og der er ingen planlagte ændringer af den amtskommunale grundskyld som følge af, at provenuet fra fosforafgiften falder. (5) Der er i Danmark er ca. 2,7 mio. hektar landbrugsjord, og tilbageførslen svarer således til ca. 13 DKK pr. hektar. Der er ca. 50 000 landbrug i Danmark, så den årlige besparelse som følge af grundskyldsnedsættelsen svarer til ca. 700 DKK (ca. 95 EUR) pr. landbrug. (6) Da det tilbageførte beløb er af beskeden størrelse, skønner den danske regering at tilbageførslen bedst kan ske ved hjælp af en eksisterende ordning, således at der ikke skal oprettes nye administrative systemer. En reduktion af den amtskommunale grundskyld er allerede tidligere gennemført i Danmark (jf. punkt 2.5.3) og har den fordel, at den ikke kræver oprettelse af nye administrative systemer, som ikke står i forhold til det lille beløb, der skal tilbageføres.


Hovedindhold i aftalen om Grøn Vækst:

1. Miljø- og Naturplan Danmark 2020

· Reduktion af udledning med 19.000 tons kvælstof og 210 tons fosfor til vandmiljøet fra 2010-2015, svarende til en tredjedel af belastningen i dag: Konkrete indsatser for at reducere udledningen af kvælstof og fosfor til vandmiljøet, bl.a. målrettede tiltag såsom sprøjte-, gødnings- og dyrkningsfrie randzoner og vådområder.

· Grøn omlægning af kvælstofreguleringen: Udredningsarbejde med henblik på at belyse en konkret model med udgangspunkt i et system med omsættelige kvælstofkvoter. En ny mulig kvælstofregulering påtænkes at træde i kraft senest den 1. januar 2012. Indtægterne fra et evt. salg af kvælstofkvoter tilbageføres til erhvervet via jordskatterne.