ForsideDebatindlægDebat: Landbrugets kampagne er ordgylle

Debat: Landbrugets kampagne er ordgylle

-

14. marts 2011 på Altinget.dk
DEBAT: Landbrug & Fødevarers imagekampagne er ren manipulation, skriver seniorforsker Rikke Bagger Jørgensen.

I omgås lemfældigt med sandheden, fremstiller kun den økonomiske side af produktionen og glemmer, at fremtiden er næsten lige så sort, som den altid har været.
Af Rikke Bagger Jørgensen
Seniorforsker, Risø, DTU og formand for Etisk Råds fødevaregruppe

Økonomisk sakker Danmark bagud i forhold til de lande, vi plejer at måle os med, så nye initiativer skal på banen for at vende nedturen. Også dansk landbrug må reflektere over, hvordan det takler en fremtid, hvor flere og flere dele af produktionen flytter til udlandet, fordi de ikke længere er konkurrencedygtige.

Så hvad er dansk landbrugs visioner for en fremtidige produktion, der skal kunne konkurrere? Samtidig med den økonomiske udfordring har landbruget også en udfordring på miljøområdet. Hvad er visionerne for miljøet hos et landbrug, der har skabt store problemer med drivhusgasudledninger, næringsstofudvaskning, pesticidforekomster og opdyrkning og fragmentering af naturlige levesteder for dyr og planter?

Ren manipulation
Landbrug & Fødevarer prøver i øjeblikket med sin nye reklamekampagne “Den nye fortælling” at fortælle landbrugets gode historier. Landbrug og Fødevarer siger, at “Kampagnen skal vise, at landbruget gavner samfundet og er i balance med samfundet fx ved at reducere klimapåvirkningen”. Det lyder jo godt, så måske forholder det sig virkelig som fødevareministeren siger, at “Landbruget producerer ikke bare fødevarer, men forvalter også vores alle sammens natur”. Lad os se på reklamekampagnen med landbrugets gode historier.

I medierne og i byrummet bliver vi mødt med billedet af en husdyr-lort og teksten “Ok, vindmøller er pænere at se på, men de producerer ikke nær så meget energi.” Det lyder godt … men det er helt forkert! Husdyrlort giver ikke mere energi end vindmøller! Med småt står der så også i nogle af reklamerne, at der ikke kun refereres til lorten, men til den samlede vedvarende energi. Her kommer størstedelen fra brænde, affald og halm.

Ifølge Energistyrelsen, bidrager husdyrgyllen – via biogas – bare med 3,4 procent af den vedvarende energi, mens vindmøllerne står for 19,9 procent! Reklamen er ren manipulation.

Biogas ikke en god historie
En af de andre reklamer i kampagnen handler også om biogas og giver opskriften på “Hvordan man skaffer 300 liter fyringsolie uden at pisse på miljøet”. Den glemmer bare at fortælle, at det er en opskrift uden meget hold i virkeligheden. Der findes i dag kun få biogasanlæg, og med mindre der gives massiv økonomisk støtte til opførelsen, er der ikke udsigt til at vi får mange flere.

Sammenlignet med for eksempel vindenergi er energi baseret på husdyrgylle ikke økonomisk, og den medvirker til at fastholde en stor husdyrproduktion; en husdyrproduktion der udover emissioner af drivhusgasser belaster miljø og trivsel på mange andre måder, for eksempel gennem effekter på vandmiljø, vandforbrug, arealudnyttelse, og dyrevelfærd. Biogas er en reparations-teknologi og symptombehandling til løsning af det virkelige problem, nemlig den alt for store bestand af husdyr. Men det er selvfølgelig ikke en god historie.

En beskidt historie om juletræer
Kan vi så ikke være stolte af, at vi sælger juletræer til nordmændene? Landbrug og Fødevares reklame fortæller at Danmarks samlede juletræseksport er på omkring 10 millioner træer, og har en værdi på 1,6 mia. Det er da en god historie! Ja, men det er også en beskidt historie.

Juletræsproduktion har store omkostninger for miljøet. Konventionelle juletræer gødes med kunstgødning og sprøjtes intensivt med pesticider cirka tre gange om året de første mange år af træets liv. Kære landbrug, sikke en gang ord-gylle i disker op med i “Den nye fortælling”.

I omgås lemfældigt med sandheden, fremstiller kun den økonomiske side af produktionen og glemmer, at fremtiden er næsten lige så sort, som den altid har været. Landbruget har alle forudsætninger for at sætte en anderledes visionær dagsorden til gavn for både indtjening og miljø. En ansvarlig dagsorden der både tilgodeser denne og kommende generationers behov.

Efterlysning: Vovemod og visioner
Hvad med at markedsføre jer på en bæredygtigt og specialiseret produktion af høj kvalitet? Hvad med at levere produkter med miljø- og dyrevelfærds-certifikat, produceret på landbrug, hvor der er skabt åndehuller for biodiversiteten?

Der er stigende global efterspørgsel efter gode fødevarer produceret på en etisk acceptabel måde, og her kan danske landmænd være med, for dansk landbrug er begunstiget af et højt vidensniveau, avanceret landbrugsteknologi og frugtbar jord. Det der mangler er større visioner, vilje og, indrømmet – også en god portion vovemod.

Færre reklamer og mere handling, tak!