ForsideMRSAKreativt afslag på aktindsigt i korrespondance med MRSA ramte bedrifter

Kreativt afslag på aktindsigt i korrespondance med MRSA ramte bedrifter

-

Men en kreativitet, der viser et betragteligt skønlitterært talent, afviser Fødevarestyrelsen  at oplyse, hvilke bedrifter, den har underrettet om, at den er ramt af MRSA. Man oplyser ikker, hvor mange bedrifter, der er tale om. Nok så interessant, bruger man ikke miljøoplysningslovens undtagelsesbestemmelser, men opfinder sin egen vurdering af at : 

"Offentliggørelse af sådanne oplysninger bidrager ikke til hverken offentlig miljøbevidsthed eller forbedret miljøbeskyttelse. Der er ikke tale om miljø og miljøpåvirkninger på offentligt tilgængelige steder, og den omstændighed, at der i virksomheder, hvortil offentligheden ikke har fri adgang, kan være forhold, som skal håndteres i forhold til ansatte og handelsparter, medfører ikke, at den øvrige befolknings sikkerhed eller behov for relevant oplysning om miljøet generelt tilsidesættes."

Ingen af ovenstående begrundelser har hjemmel i miljøoplysningsloven eller EU direktivet, der hviler på FNs Aahus konvention,  hvorfor sagen vil blive indbragt for FN i Geneve. Der er for eksempel ingen hjemmel for at tilbageholde miljøoplysninger, der ikke findes "relevante". Det er heller ikke rigtigt, at MRSA, ikke udgør en risiko for den almindelige befolkning al den stund, at smitten kan komme ud af stalden gennem ventilationsaftrækkene eller smitte gennem kontakt med ansatte i staldene. 

En klage henvises til Fødevareministeriets Klagecenter, der har 10 måneders behandlingstid. Miljøoplysningsloven fordrer en sagsbehandlingstid på maksimalt to måneder.

 


Afvisningen af aktindsigten påklages:

Sendt til fødevarestyrelsen d 30. marts 2012:

Hermed ankes afslaget på aktindsigt i fødevareministeriets oplysninger om forekomsten i bestemte landbrugsbedrifter.

Afslaget er ikke begrundet i henhold til miljøplysninslovens undtagelsesbestemmelser.

Der er tale om oplysninger der vedrører emissioner, der kan påvirke tilstanden af luften, som kan have indflydelse på menneskers sundhedstilstand

Oplysninger om udbredelsen af smittefarlige resistente bakterier er derfor omfattet af miljøoplysningslovens definition af miljøoplysninger, se §3.

Oplysninger om emissioner er i vidt omfang undtaget fra undtagelsesbestemmelserne se §2 stk 5.

 

Jeg henleder opmærksomheden på, at miljøoplysningsloven fordrer en maksimal sagsbehandlingstid på 2 måneder.

 

Med venlig hilsen

 

Knud haugmark 

Kilde/link

Se afslaget her