Til Fødevareministeriets Klagecenter.
Kopi til Martin Fischer, GUDP-kontoret.
Lyngby den 5. novenber 2012.
Hermed påklages delvist afvist anmodning om aktindsigt af den 29. oktober vedr. et GUDP miljøprojekt på Isgaard, som vedhæftes.
Alle filerne i aktindsigten kan hentes her: http://www.sickpigs.dk/isgaard_aktindsigt/index.html
Det påklages, at afslaget ikke begrundes i Miljøoplysningsloven, der har forrang over Offentlighedsloven.
Vedrørende undtagelsen af sagsakter, fordi de skulle indgå i sekretariatsbetjening af en myndighed, savnes henvisning til lovgrundlaget. Dette skal i givet fald findes i Miljøoplysningsloven.
I øvrigt skal det være muligt at ekstrahere relevante oplysninger lige som spørgsmålet om meroffentlighed skal overvejes.
Det påklages i konsekvens heraf, at aktindsigten udelukkende begrundes i Offentlighedsloven, da denne kun begrunder undtagelser i aktindsigten, hvis disse ligeledes kan begrundes i Miljøoplysningsloven.
Det påklages ikke desto mindre, at fortolkningerne af Offentlighedslovens undtagelsesbestemmelser er alt for vidtgående. Hvordan et budgetark kan være omfattet af Offentlighedslovens §12 stk. 2 er ikke umiddelbart indlysende. Det samme gælder rapporter om projektets fremdrift og resultater samt tilskudsprocenter. Tvært imod skal offentligheden have mulighed for at bedømme disse forhold i lyset af, at det offentlige betaler et millionbeløb til projektet.
Høringsdokumenterne og dokumenterne i aktindsigten er tilsyneladende ikke journaliseret. De fremgår i hvert fald ikke af den fremsendte journalliste. Det kan naturligvis tænkes at de er journaliseret i en selvstændig sag.
Det ser ud fra det fremsendte ud som om, at GUDP kontoret under fødevareministeriet i høringsfasen opfordrer deltagerne i projektet til at bede om at bestemte dokumenter undtages. Man uddyber dette tre gange for at få brugbare begrundelser for at undtage bestemte dokumenter, som ministeriet mener ikke skal udleveres. I høringsbrevene henviser man ikke til miljøoplysningsloven overhovedet. Jeg mener ikke, at det kan være en offentlig myndigheds opgave på denne måde at fremhæve bestemte sagsakter, som man mener skal undtages fra aktindsigt. Deltagerne i projektet kan naturligvis orienteres om, at der er begæret aktindsigt i alle sagsakterne, men herefter må det være op til disse selv at begrunde undtagelser fra aktindsigten uden yderligere indblanding fra ministeriet.
Ingen oplysninger i sagen kan være omfattet af offentlighedslovens § 12 stk 1.
Med venlig hilsen
Kilde/link