Politiken har opdaget, at mange, især unge mennesker vælger kødet fra. Faktisk spiser 12% af den unge generation ikke kød. De ældre generationer fornægter det blodige måltid i noget mindre grad. Politiken skriver bl.a:
Antallet af cafeer med vegetarisk eller vegansk mad er vokset, så der ifølge DV nu er registreret 16 i København samt 3 i Aarhus, og der er også muligheder, når det skal gå stærkt. I januar femdoblede fastfoodkæden Max Burger sit udbud af vegetariske retter og har nu også en vegansk burger på menuen.
Tendensen slår også igennem ude i supermarkederne, hvor forbrugerne i langt højere grad putter sojamælk, falafel, rødbedebøf, grøntsags-nuggets og andre kødfrie produkter i indkøbsvognen.
»Området stiger med 25-30 procent om året, og vi regner med, at tendensen fortsætter. Der er et marked for det, så vi vil løbende præsentere flere produkter«, siger kategoridirektør Michael Christensen fra Coop.
Firmaet Naturli’, som i årtier har leveret vegetariske produkter til detailhandlen, har ifølge marketingchef Michael Pilgaard udvidet med 21 varenumre siden 2012. Inden for drikke har sojadrik f.eks. fået selskab af ris-, havre-, mandel- og kokosdrik
Kilde: Vegetargryden bobler: Sojamælk, falafel og rødbedebøffer vinder frem – politiken.dk