Lars Attrup, Arlas og landbrugets villige lille løbedreng, skriver under knallertoverskriften
Økologi skal kickstarte Arlas forretning i Mellemøsten
Og så fortæller han om salget, men glemmer som sædvanlig at berette om det underskud, der lander hos de forgældede danske mælkebønder:
I et vanskeligt marked, der er præget af lave oliepriser og økonomiske opstramninger, har Arla i år formået at øge salget 9 pct. til omkring 4,2 mia. kr. Det er rekord.»Vi vinder markedsandele og har haft absolut fornuftige vækstrater i et vanskeligt marked,« siger chefen for Arlas forretning i Mellemøsten og Nordafrika, Rasmus Malmbak Kjeldsen.
Jo, lille Rasmus, melder vi skeptisk ud, det er jo godt nok med “markedsandele”, men hvad med gevinsten?
Men Rasmus Kjeldsen buldrer videre i Arla-Attrups jubelartikel:
»Som et afgørende led i vores bestræbelser på at øge væksten, begynder vi nu at sælge økologisk mælk under Arla-varemærket i Mellemøsten,«
Jo, lille Rasmus, kald det nu bare et “afgørende” led. Men det kan du jo ikke vide før om et stykke tid, hvor afgørende det var at sælge såkaldt “økologiske” produkter i araberne i mellemøsten. Det er jo befolkninger med verdens største klimaaftryk, så det skal nok gå.
Landtidsholdbar mælk, en slags konserves, koster så enorme energimængder at producere, at disse såkaldt økologiske produkter sammen med metanen fra køerne, kalvene og tyrene bidrager væsentligt til den globale opvarmning. Men det skal de jo nok klare dernede i ørkensandet, hvor der er masser af aircondition og afsaltet havvand til at svale ganen med.
Det samme kan man sige om mælkepulver til spædbørn og yoghurt, som senere skal ind på markedet, altså i følge den lille profet: Rasmus Malmbak Kjeldsen.
Bag Arla-Attrups tordnende kanoner gemmer sig den kendsgerning, at Mellemøsten har udviklet sig et et “vanskeligt” marked med faldene afsætning.
Kilde: Økologi skal kickstarte Arlas forretning i Mellemøsten – Erhverv – Forside