Her på redaktionen fik vi indtil flere kopper kaffe galt i halsen ved meddelelsen om at ARLAboss, Peder Tuborgh, nu skifter retorik, og sætter voldsomme besparelser i værk.
Indtil i går forlød det ellers fra ARLA, af der skulle investeres 4 mia. i nye tørmælksfabrikker, man pralede med at være verdens største producent af “økologiske” produkter og at 11.000 butikker i USA nu fik Arlamærket på hylderne. Ingen af delene er ret beset særlig indbringende, måske tvært imod, og vi undrede os særligt over historien om at der skulle bygges en ny tørmælksfabrik i Tyskland på et tidspunkt hvor EU-lagrene bugnede med usælgeligt mælkepulver. Denne vare er i virkeligheden et affaldsprodukt, som fremstilles, når der er så meget mælk på markedet, at salget går i stå. Prisen er i øjeblikket helt i bund på mælkepulver.
NU viser det sig at Arla er en temmelig dårlig forretning i forhold til det hollandske Royal Friesland Campina, som skovler penge ind, så de kan betale deres mælkeleverandører noget mere end Arla magter. Finans skriver bl.a:
Spareplanen indebærer blandt andet, at der skæres voldsomt i al mødeaktivitet, rejseaktivitet, markedsføring, udviklingsudgifter og konsulentudgifter mm.
Derudover indføres et ansættelsesstop, som indebærer, at kun de mest kritiske stillinger genbesættes.
Det ser ikke godt ud. Især de danske mælkebønder, der kun har ganske få alternativer, må se i øjnene, at Arlas afregningspris kun kender en vej fremover: nedad. Vi andre ser frem til daglige beretninger om endnu flere mælkekonkurser, der alle sammen udløser store tab for resten af samfundet.
Arla giver den faldende kurs på engelske pund skylden, men den har jo bare bevirket, at engelske mejerivarer blev billigere på eksportmarkederne, og det er jo en fordel.
Source: Arla under massivt pres – nu udruller topchef Peder Tuborgh stor sparerunde – Erhverv – Forside