Rigmanden Jakob Jønck, der skabte og senere solgte træningsappen Endomondo for 400 millioner, har sat et nyt skib i søen, nemlig “Simple Feast”, der fra Kanonbådsvej 2 på Holmen sælger vegetariske måltidskasser til et smalt segment at kost- og klimabevidste forbrugere i den øvre middelklasse og opefter. (Pris pr. uge 895 kr. for 3 måltider til 4-5 personer.)
Til radioavisen udtaler Jakob Jønck, at han gør det for at redde klimaet og sine børns fremtid. Det er altså ikke profithensyn, der driver ham, angiveligt.
Den engelsksprogede kampagne bringer firmaets navn og logo men opfordrer mest til at “kvitte kødet” i samme billedsprog som andre kampagner plæderer for at “kvitte smøgerne”.
Vi ved, at kødforbruget er dalende herhjemme, men producenterne fastholder produktionen og satser på at afsætte deres varer på eksportmarkederne. Det danske marked har i mange år kun udgjort 15- 20 % af salget, mens kødfrie alternativer til aftensmaden optager stadig flere hyldemeter i butikkerne. Det engelske marked har de seneste år givet trecifrede millionunderskud og TULIP i Storbritannien er i gang med en såkaldt “turnaround”, der dog ser ud til at trække ud. Antallet af svin i de danske stalde ser ud til at være upåvirket af denne udvikling.
Ritzau skriver bl.a:
En mor sidder og ryger, mens hendes søn med afsky i ansigtet forsøger at vifte røgen væk. Men det er ikke en smøg, hun har i munden. Det er en pølse. Et sådant tv-klip vil fra mandag blive vist på mange af landets togstationer, busser samt gymnasier og uddannelsesinstitutioner, skriver Politiken.
Source: Kampagne fra vegetarer sammenligner kød med cigaretter