Længe har Ikea tilbudt vegetariske udgaver af deres ikoniske “köttbullar”, men nu tager koncernen endnu et bid af kødspisernes menukort. Hotdoggen har fået en vegetarisk udgave, og øjeblikkeligt overtaget 17 procent af markedet i Ikeas restauranter.
Vi er imponerede. Fødevarewatch skriver bl.a:
Ikea sælger årligt mere end 100 millioner klassiske hotdogs på verdensplan. Nu har den svenske møbelkoncern udviklet et vegetaralternativ, og en måned efter lanceringen udgør den 17 pct. af Ikeas hotdogsalg i Danmark. Succesen og bæredygtighedssatset gør, at Ikea lige nu leder efter nye samarbejdspartnere i fødevarebranchen. Målet er at skalere produktet globalt.
Source: Næsten hver femte Ikea-hotdog er vegetarisk – nu skal der findes nye madpartnere
PS: “Rigtige” pølser, der indeholder såkaldt “kød”, må under denne betegnelse tilsætte 25 fedt og 30 procent sener og brusk (bindevæv)
Læs her