ForsideLederLeder: Regeringens sande ansigt

Leder: Regeringens sande ansigt

Regeringsmedlemmer blæser på klimaet i deres privatforbrug. Fem medlemmer gør mindre end en halvhjertet indsats for at begrænse kødforbruget, stoppe brændeovnsforureningen eller bilkørslen. Det afslører Politiken i en intervieW

-

Venstres Lars Christian Lilleholt lægger hårdt ud med klimabeskyttelse på hjemmefronten og meddeler, at han ”opfordrer” derhjemme til at tømme køleskabet, inden man køber nye fødevarer.  Alene der kan der ligge en kæmpemæssig CO2-besparelse, mener han faktisk.

Vi ved ikke, hvordan manden rydder op i køleskabet, spiser han gammel leverpostej og muggent brød eller hvad? Og hvad han mener med ”en kæmpemæssig CO2-besparelse”, står hen i det uvisse. Vi gætter på, at han opfordrer til, at man ikke smider frisk brød og nye kartofler i skraldespanden. Det er jo imponerende.

Og så mener han, at det kan være fornuftigt at spise mindre kød, fordi han selv har

”lidt for meget på mavesækken.”

Vi vi ønsker alt mulig held med slankekuren og håber at den grønnere menu holder sig efter at en sixpack har meldt sin ankomst på ministeren bug.

Lilleholt repeterer Axelborgs besværgelse om, at vi, hvis vi stiller krav til dansk landbrugsproduktion:

kommer til at flytte landbrugsproduktion ud af Danmark. Og dermed gør landbrugsproduktionen endnu mere CO2-belastende, fordi dansk fødevareproduktion ligger meget, meget lavt mht.CO2-udledning.

Den har vi hørt før, og kan kun opfordre til at vi fremstiller både klyngebomber, landminer og giftgas her i landet, da vores produktion jo som bekendt er meget mere klimavenlig end i resten af verden. Det er bare så sandt, så sandt og derfor skal tromletykke tyskere, smældfede svenskere og EU’s interventionslagre fodres med tusindvis tons dansk svinekød, mens vi vader rundt i 30 mio. ton gylle, antibiotikarester, resistente bakterier og stribevis af konkurser. Dét er nemlig rigtig godt for klimaet, at Danmark agerer losseplads for hele verden.

Jakob Ellemann-Jensen (V), miljø- og fødevareminister afslører afgrundsdyb ukendskab til brændeovnenes forurening. Han tror, at de nye ”ikke sviner”.

Han udtaler til Politiken:

…Men jeg kan forsikre dig, at hvis [jeg har en] brændeovn, som er ældre end de modeller, der ikke sviner, så kommer den til at blive skiftet.

Vi kan oplyse ministeren om, at alle brændeovne sviner, selv når der fyres optimalt med tørt brænde, masser af luft osv. Mærkningsordningen fremhæver blot de modeller, der har det laveste udslip af partikler, kulilte, tjærestoffer osv. sammenlignet med resten af markedet. Men det er stadig for højt og selv ministerens nye brændeovn vil være en helt unødvendig miljøbelastning.

Hvad enten ministeren lukker øjnene for problemet eller taler imod bedre vidende, er det helt galt. At han er minister for miljøet er en skærpende omstændighed.

Mai Mercado

Mai Mercado sender aben videre til familien, for uden tilsagn fra manden vil hun ikke købe en elbil. Til gengæld vil hun købe en ny brændeovn, da hun alligevel ikke bruger den gamle. Helt at droppe svineriet med afbrænding af brænde falder ikke ministeren ind.

 

Karsten Lauritzen

Skatteminister Karsten Lauritzen insisterer på at køre i bil fra Nordjylland til København, selv om der er mange daglige togforbindelser og så afviser han at spise mindre kød. Skatteministerens brændeovn bliver kun skiftet, hvis der indføres en skrotningspræmie.

Vi har forståelse for ministerens stramme økonomi, men opfordrer ham til at lade ovnen stå ubenyttet indtil han kan få sin skrotningspræmie. Og så spare en ny brændeovn helt væk. Så kan han måske få råd til sin Tesla, når nu hr.Lauritsen er for fin til at køre kollektivt med de mennesker, hvis skattebetalinger han skal forvalte.

Ole Birk Olesen

Ole Birk Olesen (LA), transport-, bygnings- og boligminister lader også familien holde for, når det drejer sig om flyrejser, for han følger bare med familien på ferie. Mennesket er kødspiser, mener han, hvorfor det ikke bekymrer ham, at hans bøffer koster store CO2 og metanudslip, og så har manden allerede slidt en en elbil op og er på nummer to. Det lyder rigtig klimavenligt, så længe man ikke tager produktionsomkostningerne på biler og batterier med i ligningen.

Alle fotos er taget af Steen Brogaard og hentet fra Folketingets hjemmeside