Det kinesisk ejede bilfabrik, Volvo, har tidligere proklameret stop for produktion af traditionelle biler i 2030. Nu fraviger man dette mål sammen med General Motors og Ford.
Mange tror, at elbiler er mindre klimabelastende, men det er der intet der tyder på. Det kan påvises, at en elbil udleder mindre CO2 pr. kilometer end en tilsvarende benzinbil, men på den anden side belaster elbiler klimaet med store udledninger af klimagasser i forbindelse med produktionen af batterier m.v. Det medfører at elbilerne fremmer den globale opvarmning her og nu og kun vil bidrage med en “klimagevinst” hvis antallet af biler forbliver konstant. Det tyder intet på. Klimabelastningen fra den øgede elproduktion samt etablering af mange tusind ladestandere indgår ikke i regnskabet. Det har da heller ikke været muligt at se et fald i den globale udledning af CO2, selvom der produceres og sælges mange elbiler verden over.
Man kan undre sig over, at EU vil lægge told på billige kinesiske elbiler, mens man samtidig tilgodeser elbilerne med afgiftsfritagelse o.m.a. De ca. 4 mia. i årlige subsidier til elbilejerne herhjemme kunne man spare og endda lægge registreringsafgift på elbilerne ved at gøre de kinesiske biler tilgængelige på det europæiske marked.