ForsideSvineproduktion i DanmarkMysteriet om de stinkende flæskestege fra Snogebæk

Mysteriet om de stinkende flæskestege fra Snogebæk

-

Historien om de to rådne flæskestege fra Snogebæk udvikler sig nu til et sandt krimidrama.

Da kunden vendte tilbage med de stinkende kødstykker, ville personalet ikke engang se på dem. Det virker uprofessionelt, at man ikke undersøger sagen lokalt, da der kan være andre rådne stege i omløb. Personalet oplyste, at stegene var leveret af Hilton Foods i Jylland. Nu oplyser Coop efter mange dage, at dette ikke er sandt. Stegene var leveret af Danish Crown.

Thomas Roland, der er top boss for varer i COOP, udtaler med forbehold for, at han måske ikke kender nok til sagen:

”Det er ikke vores opfattelse, at der ligger fordærvet kød derude.”

men tilføjer så:

”Jeg vil umiddelbart vurdere det som en lokal opbevaringsfejl, måske som følge af en fejlprintet etiket.”

Nu kan begge udsagn jo ikke være sande. Det er nok ikke en bevidst løgnehistorie, snarere et kluntet forsøg på at sløre og bagatellisere, at COOP sælger fordærvede flæskestege op til jul.

Hvad der derimod er meget usandsynligt, er Rolands hypotese om, at der er tale om en ”lokal opbevaringsfejl”. Stege ligger i en kølemontre i butikken op til jul. Det kan lissom ikke gå galt.

Samme taktik benytter en ”kunderådgiver”, der benævner sig ”Ina”, når hun svarer denne sides redaktør ved bl.a. at skrive:

Jeg har ikke grundlag for at vurdere, at butikken har solgt for gamle varer. Produkterne i vores butikker kan nogle gange bliver flyttet meget rundt af andre kunder og en sjælden gang imellem opstå afvigelser i duft, udseende eller smag – særligt når de skal bruges på sidste anvendelsesdag.

Hvis vi nu i anledning af den vel overståede juletid undlader at håne denne ”Ina” for hendes begrænsede danskkundskaber (de værste fejl er fremhævet med rødt), så nægter hun også at tage stilling til klagens substans, den stinkende flæskesteg. Hun anfører endda, at kunden må forvente

”afvigelser i duft, udseende eller smag”

selv før den anførte sidste anvendelsesdag. Det er da noget af en tilståelsessag. Ina giver nærmest kunderne i butikken skylden og skriver kryptisk:

Produkterne i vores butikker kan nogle gange bliver flyttet meget rundt af andre kunder…

Brugsen reklamerer med en “lokal” slagter fra Thisted, som næppe har eksisteret.

Må man spørge hvordan dette kan får stegene til at fordærve og stinke inden for salgsperioden?

Helt grotesk er svaret på, at man mærker kødvarer med “Din lokale Slagter, 1866”. Ina oplyser, at det henviser til en brugsforening i Thisted, som åbnede dengang. Nej, der var ikke slagter i den butik. Og lokal er den slet ikke i Snogebæk!

Vi har spurgt hvad referencenummeret på pakken betyder, men det vil Ina ikke fortælle. Meget mystisk. Ikke mindre mærkeligt, at mindst to flæskestege kun fik en levetid i butikken på fire dage, og endda stank fælt før denne galgenfrist løb ud.

Denne steg er pakket den 20 december og har sidste salgsdag kun fire dage senere. Den stank imidlertid fælt da det blev juleaften

Mystikken stiger yderligere, for da fødevarestyrelsen efter to uger, den 7. januar, dukker op, viser det sig, at de nærmest er gået forkert. Brugsen i Snogebæk har lukket deres slagterafdeling allerede 1. januar. De drejer om på hælen deler en fin smiley ud og skriver bl.a:

Fødevarestyrelsen kan oplyse, at Slagterafdelingen i Brugsen Snogebæk er ophørt pr.
31-12-2024. under kontrolbesøget den 07-01-2025 var der ingen fødevarer/kød som
var håndteret i den tidligere slagterafdeling i Brugsen, men udelukkende færdigpakket kød fra anden autoriseret virksomhed. Det har derfor ikke været muligt, at kon
trollerer kød/flæske steg håndteret af den tidligere slagterafdeling i Brugsen Snogebæk.

Her halter grammatikken også slemt (også her er de værste bommerter fremhævet med rødt), men kontrollanterne kunne få syn for sagn, idet kunden har gemt den ene fordærvede steg i sin fryser i Snogebæk. Både den og etiketten er altså let tilgængelige for kontrol. At etiketterne er ulæselige finder man ”bagatelagtigt”. Men opbevaringen er til UG med kryds og slange!

https://www.findsmiley.dk/Sider/KontrolRapport.aspx?Virk6425682

Med en vildledende prismærkning, der antyder at stegen er nedsat, kunne man den 8. januar købe flæskesteg pakket i Brugsen i Snogebæk, som en uge tidligere angiveligt havde lukket sin slagterafdeling. Prisen i Føtex var den 4. januar i øvrigt kun 49.90 kr/kg.

Men her stopper mystikken ikke. For den 8. januar, altså dagen efter fødevarestyrelsens kontrolbesøg og en uge efter at slagterafdelingen var lukket ned, kunne man i Brugsen i Snogebæk købe flæskesteg pakket samme dag, – i Snogebæk.


Ina (Coop Forbrugerservice )

14. jan. 2025 07.51 CET

Hej Knud

Tak for din henvendelse.

Vi har fulgt op på sagen og har modtaget nedenstående svar fra vores indkøbsafdeling:

Hej Knud,

Mange tak for din mail og din store indsats for at gøre opmærksom på problemet.
Jeg beklager den lange svartid, men det er godt at høre, at du har fået pengene retur.

Først og fremmest er vi kede af din ubehagelige oplevelse – og det er naturligvis endnu mere uheldigt, at det skete den 24. december.
Jeg har undersøgt sagen med Hilton og Danish Crown, og vi har ikke modtaget andre lignende henvendelser.

For at forklare processen:
Hilton er samarbejdspartner med Coop og står for færdigpakning af visse produkter. Dette sker for at aflaste de butikker, der enten ikke kan skaffe slagtere eller har besluttet ikke længere at have en slagterafdeling på grund af vigende salg. Disse produkter vil tydeligt være mærket med, at de er pakket af Hilton.

Butikker, der har egne slagtere, modtager produkter fra Danish Crown og skærer dem selv. Her har den enkelte butik ansvaret for, at oplysningerne på etiketten er korrekte. Det er naturligvis beklageligt, at der er sket en fejl i dette tilfælde. Jeg kan dog se, at Fødevarestyrelsen har undersøgt sagen, og hvis de har gennemgået butikkens procedurer, må vi gå ud fra, at alt er foregået efter reglerne.

Jeg har ikke grundlag for at vurdere, at butikken har solgt for gamle varer. Produkterne i vores butikker kan nogle gange bliver flyttet meget rundt af andre kunder og en sjælden gang imellem opstå afvigelser i duft, udseende eller smag – særligt når de skal bruges på sidste anvendelsesdag.

Vedrørende den lokale slagter, du nævnte, henviser dette til den første Brugs, som åbnede i 1866 i Thisted.

Jeg vil endnu en gang beklage din oplevelse, men vi sætter stor pris på din indsats for at sikre, at andre ikke får en lignende oplevelse.
Med venlig hilsen
Ina
Kunderådgiver

Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
DK-2620 Albertslund
CVR-nr. 26259495