Hidtil har vi troet, at grunden til, at vi ikke fik oplyst sporingsoplysningerne på de rådne flæskestege fra Snogebæk var, at man ville tilsløre kødets tilblivelseshistorie. Dette synspunkt må vi revidere efter oplysninger om, at også Danish Crown forgæves har forsøgt at opspore oplysningerne. De skriver bl.a:
Til Holger Mortensen
Ud fra vedhæftede billede kan vi se, at produktet ikke er vores. Det er slagteren i butikken, der har sat etiket på. Dvs. at stregkoden kan vi ikke finde et varenummer på. Batchnummeret (Ref. Nummeret) er heller ikke et vi kan identificere.
Vi kan derfor ikke oprette din reklamation, men må henvise dig til Dagli’ Brugsen i Snogebæk.
Venlig hilsen / Kind regards,
xxxx
Quality Coordinator, Claims
QEHS
xxx@danishcrown.com
Vi har spurgt både Brugsen i Snogebæk, Coops kundeservice og Fødevarestyrelsen, men alle har forholdt sig mærkværdigt tavse, selvom oplysningerne er omfattet af miljøoplysningsloven. Uden begrundelse har man ignoreret gentagne henvendelser om registreringsnummeret på kødet, som af hensyn til fødevaresikkerheden er lovpligtige.
Tavsheden har nok rod i, at man vil dække over, at det aktuelle nummer er forfalsket af Brugsen i Snogebæk i et forsøg på at skjule, at butikken forlængede holdbarheden ud over den oprindeligt påtrykte. I dette tilfælde var forlængelsen på fire dage.
COOPs kundeservice svarer efter mange dage afvisende
Heidi (Coop Forbrugerservice )
24. jan. 2025 11.01 CET
Hej Knud
Igen, tak for din henvendelse og dit store arbejde i sagen.
Reference nummeret er kun til internt brug.Du ønskes en god dag samt weekend.
Med venlig hilsen
Heidi
Kunderådgiver
I tilgængelige databaser på internettet afvises numrene som “ugyldige”